Kristianssand
Kunstsilo
9. september 2026 (ny dato)
Hvem ejer vores opmærksomhed – og vores kultur?
I Kunstsilo står vi midt i verdens største samling af nordisk modernisme. Samlingen er blandt andet inspireret af den første store præsentation af nordisk kunst på Kunstnernes Hus i Oslo i 1947 – den første nordiske kunstmønstring efter krigen, i regi af Nordisk Kunstforbund.
I november 1945 blev de nordiske lande på et møde i Stockholm enige om at etablere et fælles samarbejds- og koordineringsorgan. Forbundet skulle “ved stadig kunstutveksling mellom de nordiske land å bidra til den nordiske samhørighetsfølelse og kulturfellesskapet og ellers virke til gagn for det nordiske kunstlivet.” Samme år formulerede norske forfattere og tænkere visionen “Vår kulturs fremtid” – et kulturbrev, der beskrev en krise og pegede frem mod en fælles retning. Det var et norsk svar på en historisk udfordring.
Kan vi levere et nordisk svar de udfordringer vi har idag? Står vi over for et nyt øjeblik, hvor vi i Norden – med afsæt i vores erfaringer – samlet kan formulere noget, der rækker ud over hvert enkelt nation?
Kan vi bruge vores fælles traditioner til at forsvare kulturens rolle og gentænke den i en digital og fragmenteret offentlighed?
Og tør vi gøre det uden at søge hurtig konsensus – og i stedet insistere på reel, nordisk debat og diskussion som en styrke?
Den nordiske kulturmodel hviler på to principper, som kun overlever, hvis de løbende genopfindes:
Armslængden til politikerne.
Og en bred folkelig legitimitet omkring kunsten.
Hvordan ser de principper ud i dag – i en virkelighed, der har forandret sig markant?
For selv om vi fortsat investerer i kunst og kultur, har andre kræfter fået hidtil uset indflydelse. Techgiganter opererer på tværs af grænser med næsten ubegrænset spillerum – og konkurrerer om vores holdninger, vores opmærksomhed, vores følelser og vores tid. Hvad betyder det for et samfund, der historisk har bygget sin styrke på oplysning, fordybelse, dannelse og offentlig samtale?
Kan vi tale om fri kunst og fri tanke, hvis vores tid og tankekraft i stigende grad formes af algoritmer, vi ikke selv har indflydelse på?
Og hvad betyder armslængdeprincippet, når magten ikke længere kun er politisk – men også digital og kommerciel?
Samtidig står Norden stadig stærkt med noget, mange andre steder savner: en grundlæggende tillid til institutioner, til hinanden – og til, at kunst har en værdi i sig selv. Men er den tillid robust nok til fremtiden?
Føler alle sig fortsat inviteret ind i det kulturliv og de kulturinstitutioner, som er finansieret med op til 90 procent af fællesskabets midler?
Og hvis ikke – hvordan genopbygger vi forbindelsen?
Sammen med Kunstsilo inviterer NORD55 markante stemmer fra hele Norden til at tage del i denne samtale. For at stille de spørgsmål, der kan åbne for nye svar – svar, der opstår i spændingsfeltet mellem fælles arv og forskellige perspektiver.
Måske er det netop her – i den nordiske kontakt, i diskussionen og uenigheden, i nysgerrigheden og viljen til at lytte og svare – at næste kapitel for vores kulturliv begynder.Hvad er vores svar i dag?

